Wednesday, March 21, 2007

Tonettos tankar om landslaget 20/3

Max Tonetto berättar att hans ålder inte spelar någon som helst roll, trots att han faktiskt börjar bli till åren. Max är den tredje äldsta spelaren genom tiderna, som har kallats till landslagsspel.

”Att få vara med om en sån här upplevelse vid en ålder av 32 är otroligt, men jag känner mig fortfarande som 20,” säger Tonetto. ”Jag hoppas att allt fortsätter flyta på som det gör just nu.”

Den 28 mars spelar Italien mot Skottland i en viktig EM-kvalmatch då Skottland ligger två poäng före Azzurri. Om Tonetto får göra sin debut i den matchen gör han det vid en ålder av 32 år, 4 månader och 10 dagar. I så fall är det bara Mauro Tassotti och Leandro Remondini som gjort sin landslagsdebut vid en ännu äldre ålder.

Det är en ofantlig glädje över att vara här och jag hoppas att jag får möjligheten till att spela. Jag måste tacka Mister Luciano Spalletti, som har visat stort förtroende för mig och mitt spel.”

”Jag är också mycket tacksam till Roma, som gav mig möjligheten att spela i Champions League och på så sätt gav det en öppning till landslaget.”


Tonetto som kom till Giallorossi från Sampdoria i somras, har gjort en stor succé på Romas vänsterkant och har en stensäker plats i startelvan.
Hur som helst, så var Tonettos kallning till landslaget inte en jättestor överraskning då Roberto Donadoni har visat sin uppskattning till vänsterbackens spel den senaste tiden.

”Hela veckan var det prat och rykten om en möjlig kallning till Azzurri. Lyckligtvis så blev det så, om inte så hade mina vänner och lagkamrater gjort narr av mig i flera år framöver!”

Tonetto har inte bara Italien i huvudet, utan passar också på att nämna fokuseringen på Romas spel framöver.
”Vi måste försvara vår andraplats i ligan så att formtoppade Lazio inte närmar sig ännu mera. Vi måste vara försiktiga och hålla reda på lagen där bakom.”
Merda Lazio ligger nu nio poäng bakom vårt vackra Roma, och vi får hoppas att Tonetto och resten gör sitt jobb för att hålla de blå mesarna borta från andraplatsen.
Och sist men inte minst, får vi önska Tonetto lycka till mot Skottland!

Max Tonetto


Källa: Goal.com

No comments: