Friday, February 23, 2007

Roma 0-0 Lyon 21/2 (CL)


Gårdagens match i Champions League på ett fullsatt Stadio Olympico bjöd inte på några mål tyvärr. Närmast ett mål var Romas Rodrigo Taddei då han nickade i egen stolpe. Det var istället tuffa tag och det delades ut totalt 11 gula kort. Slutresultatet 0-0 var ett helt okej resultat, och det var helt rättvist om man ser till båda lagens prestation. Resultatet var helt godtagbart då antal målchanser och bollinnehav varierade till bådas fördel. Lyon var heta i början men Roma fick ett bra tryck mot fransmännens mål en bit in i andra halvlek, men tyvärr så resulterade det inte i något mål. Det är iallafall mycket trevligt att se Roma vara ute i Europa för att mäta sina krafter i större sammanhang.

MERDA RILEY! Fy fan för det engelska domarteamet. Huvuddomaren Mike Riley lyckades med konsten att dela ut åtta gula kort till de gulröda. Hur kan den smala nissen med byxorna uppdragna en bra bit över naveln ge Totti gult kort för filmning i en 50/50 situation? Visst, det var ingen frispark men heller ingen filmning. Och hur i helvete kan han varna åtta spelare i Roma? Åtta stycken?! Och då ska jag tillägga att Lyons mittback Cris klarade sig undan det gula kortet. Helt sjukt. Tomten med sitt übertöntiga flin finns personifierad på bild till höger.

Linjemannen var också helt under isen. Totti skulle haft ett friläge efter ca 5 minuter in i matchen. Perotta slår en underbar boll och Totti blir helt fri, liknande en straff i ishockey/innebandy. Han har då 30 meter tillgodo fram till Lyons sista utpost men då börjar den där jäveln viftar med sin fula flagga. Jag kan även nämna att Mancinis "friläge" inte heller var offside.

Med 0-0 i bagaget är det fransmännen som har matchbollen vid sina fötter men de har även stor press på sig inför en fanatisk hemmapublik. Detta matchläget kommer att passa giallorosso ypperligt skulle jag tro.

Startelva: Doni, Panucci, Ferrari, Mexes, Tonetto, Taddei 86', De Rossi, Pizzaro, Mancini 76', Perotta, Totti
Inhoppare: Wilhelmsson 76', Vucinic 86'
Varningar: Mexes, Panucci, Pizzaro, Mancini, Taddei, Totti, Tonetto, De Rossi

Bästa spelarna i Roma:

#10 Totti....................#22 Tonetto..............#21 Ferrari


Sammandrag av matchen: http://www.dailymotion.com/video/x19ssm_as-roma-vs-lyon-highlights

4 comments:

Anonymous said...

Kul med en blogg om Roma. Jag har en kompis som är Arsenal-supporter och han hatar Riley, efter Lyon matchen så har jag börjat förstå hans hat.

Anonymous said...

Jag glömde visst länka till min egen blogg i mitt tidigare inlägg

Aktivt Ledarskap said...

Simon/

Ja, visst är det. ;) Mike Riley är världens största rövhål som jag själv brukar uttrycka det.

Ser att du också stödjer Roma, kul!

Roma per sempre!

Anonymous said...

Thanks for writing this.