Tuesday, March 6, 2007

Inför Lyon - Roma 6/3


Klockan är nu 01.16. Klockan 09.00 ska jag vara på Campus. Klockan 13.00 har jag förhoppningsvis klarat tentan.

Sedan återstår det 7 timmar och 45 minuter till Roma ska genomföra sitt test mot Lyon.
20.45, det är de siffror som jag kommer att tänka på hela dagen imorgon. Som tur är har jag inte någon tenta i redovisning och statistik eller något liknande. Istället är det monopol, oligopol, konkurrens och olika servicesektorer som står i centrum.
Precis som i matchen mot fransmännen. Lyon driver ett monopol på den franska marknaden då de dominerar denna totalt, och bestämmer över så väl ligaplacering som poäng. Roma använder sig lite mer av en monopolistiskt konkurrens då de nishar vissa av sina spelare för att kunna särskilja sig från andra lag. Roma är inget monopol liknande Lyon, men de har mycket väl ett sådant på spelare som Totti, Mexes och De Rossi. Det är just dessa tre spelare som kommer att ha en avgörande roll i kvällens match.

Totti måste verkligen göra en toppmatch, annars är det över. Om Totti lägger en straff ikväll vill jag se ögon som bara visar en sak, mål. Inget annat, absolut inget annat för då är det över.
De Rossi kamp på mittfältet mot Lyons spelskickliga Juninho är också en betydande faktor för en gulröd vinst. Jag tycker han gjorde det bra förra matchen och hoppas att han gör som Mexes gjorde då han satte deras spelfördelare efter ca 2 mnuter, respekt.
Nu till Mexes, han är tillbaka i sitt hemland och där är det en insats av 100% som gäller. Att hålla ett extra öga på anfallaren Fred kan vara att lägga något på minnet för fransosen.
Dessutom vill jag se att:
Doni visar att han är en man för det brasilianska landslaget.
Tonetto och Panucci håller koll på Lyons snabba och tekniska yttrar.
Chivu spelar upp sig och visar att han är en världsback, en gång för alla.
Pizzaro visar sin underbara bollbehandling och sitt passningsspel från sin bästa sida.
Taddei springer tills han spottar blod och undviker att skjuta.
Mancini tunnlar och leker med med sina mindervärdiga motståndare.
Perotta fortsätter med sina mycket nyttiga löpningar för att skapa yta åt Totti.

Lyons tre senaste matcher:
Saint-Etienne - Lyon 1-3
Lyon - Sochaux 3-0
Lille - Lyon 0-0


Romas tre senaste matcher:
Ascoli - Roma 1-1
Chievo - Roma 2-2
Roma - Reggina 3-0


Sent ikväll kan denna säsong vara över. Ett avancemang skulle göra mig mer glad ett positivt besked på den där jävla tentan. Om vi åker ut ur CL är det bara finalen i coppan som är kvar, och den är inte särsklit intressant för mig. Visst är det kul med en titel men det är bara scudetton och avancemang i CL som betyder något för mig.

Trolig startelva:
Doni, Panucci, Mexes, Chivu, Tonetto, De Rossi, Pizzaro, Taddei, Mancini, Perotta, Totti

1 comment:

Anonymous said...

Lycka till på tentan! Och hoppas att vi vinner ikväll!

Forza giallorosso!!!