Wednesday, March 7, 2007

Lyon-Roma 6/3 (CL)


Det här är helt jävla underbart! Ett mirakel, men det är bara början på en vacker saga som speglas i färgerna, gult och rött. Eller för denna kväll, då färgerna speglades i våra helvita dresser.
Jag kommer hem en timme innan matchstart, då är jag oerhört stressad för att hitta en bra stream på Internet. Tillslut buffrar jag upp en riktigt bra och bliden flyter på hur bra som helst. Det första jag lägger märke till är Panuccis frånvaro, och Cassettis närvaro på planen.
"Hur i hela helvete kommer detta gå?", är det som kommer upp i mitt huvud.

Första halvlek
Lyon inleder i ett rasande tempo, medans vargarna från Rom verkade vilja börja med att bevaka det hela och spela på kontringar. Mittlåset med Chivu/Mexes fungerade galant och prickfritt. Värre var det som sagt på våran högerkant. Ju längre matchen gick, ju närmare en hjärtattack kom jag då Lyons Malouda "joggade" förbi vår stackars Cassetti, gång på gång. Roma gjorde en en kanonmatch med undantag för Cassetti vars positionsspel och passninsspel är under all kritik.
Ett tag var bollinnehavet 72-28 till fördel för Lyon, vilket fick mig att skrika att Mister Spalletti genast skulle hitta på något.

Men i den 22:a matchminuten visste höjden av glädje absolut inga gränser, Il Capitano nickar då in 0-1 till Roma och just nu är vi i en kvartsfinal i Champions League. Chivu (bäst i roma för dagen) slår en underbar långboll till Tonetto som kommer rusande längst kanten, som sedan via ett tillslag får in bollen till en stillastående Totti som nickar in bollen bakom Lyons målvakt Coupet. Ett anfall, första skottet på mål resulterar i just mål. Det är effektivitet kan man säga.
Efter Romas ledningsmål fortsätter fransmännen att trycka på. De skapar en hel del farliga men Doni gör en magnifik insats i Romas mål, snart borde han vara aktuell för det brasilianska landslaget. Mitt i allt, då svetten lackar och min puls är uppåt 300 så försvinner hoppet om att vi skulle hålla ut med 0-1 innan halvtid. Inte för att Lyon kvitterar utan för att Mancini gör årets prestation. Den explosiva brasilianaren får bollen ute på vänsterkanten och ställs mot en försvare. Denna försvare försvann efter 4-5 överstegsfinter för att köpa en varmkorv på läktaren. Jag har aldrig i hela mitt liv sett så många överstegsfinter, och så snabbt och med en sådan balans och teknik. Amantino får iallafall ett friläge med inte särskilt bra vinkel och dunkar upp 0-2 i krysset med sin vänsterfot. Här brister allt vad som kallas ett normalt beteende, då jag hoppar i soffan och dunkar händerna i väggen och skriker för allt jag är värd. Min granne kan säkert fått för sig att jag hade ett kvinnligt besök igår kväll. Nära, men inte helt nära ändå.

Andra halvlek
Lyons Gerard Houllier gjorde ett par byten i halvtid, bland annat fick Kim Källström representera Sveriges färger i denna match då "Chippen" inte fick spela för Roma. Lyon var nu tvingade till att göra tre mål för ett avancemang och satsade full fart framåt. De fortsatte att skapa chanser och trycket mot Romas mål var i vissa stunder enormt. Att Lyon inte fick in något mål ska vi tacka Doni för, som gjorde en helt suverän match tillsammans med försvarsjättarna Chivu och Mexes. Utan dessa tre spelare hade vi inte varit kvar i CL vågar jag att påstå efter deras insats igår.

Förövrigt så var matchens domare inte mycket bättre än Mike Riley, och det säger mycket. De Rossi nickmål var helt regelrätt och jag förstår fortfarande inte varför domaren blåste frispark mot Totti. Perrotta skulle stå för en fint mål då han undviker offsidefällan och rundar Lyons målvakt, men tomten på linjen viftar på sin flagga och inget mål i denna situation heller. Simone skulle dessutom haft en straff då han blir kapad i straffområdet. Och Lyons anfallare Fred skulle ha ett riktigt jävla rött kort för sin fula armbåge mot Chivu.
I slutet av matchen drog Pizzaro på sig en onödig varning och missar därmed första matchen i kvartsfinalen, inte så bra. Men nu räcker det med att gnälla, en dag som denna ska man vara glad och hylla hjältarna från Rom.

Det är helt underbart att vara i kvartsfinal! Sällan har jag varit så här lycklig, stark och stolt.
Grazie Roma!
Startelva: Doni, Cassetti, Mexes, Chivu, Tonetto, De Rossi, Pizzaro, Taddei, Mancini 90', Perotta, Totti
Inhoppare: Faty 90'
Målskyttar: Totti 22', Mancini 44
Varningar: Pizzaro, Perotta

Bästa spelarna i Roma:

#13 Chivu..............#32 Doni..................#30 Mancini

No comments: