Sunday, May 27, 2007

Guldskon, guldbollen och skytteligan? 27/5

La Magica Roma besegrade idag FC Messina med 4-3. Och världens bästa fotbollsspelare lyckades med att göra 2 mål, det som behövdes för att gå upp i ledning i kampen om guldskon. Totti lyckades även bränna en straff en bit in i andra halvlek som skulle ha inneburit mål nr. 26 för honom, men tillslut fick Francesco då in sin andra boll för matchen.

Francesco Totti avslutade sin egen, och sitt Romas, underbara säsong på ett lysande sätt genom att frälsa oss alla med sina två mål.
Han har säkrat sin vinst i skytteligan i Serie A med sina 26 mål, han leder just nu guldskon och han finns även med i högsta grad som en av kandidaterna till årets Ballon d'Or, som är den mest prestigefyllda utmärkelse en fotbollsspelare kan få.

Francesco Totti: "Ja, det är en viktig dag. Ligaspelet är slut, vi slutade tvåa, vi vann Coppa Italia, jag har vunnit skytteligan och kämpar fortfarande om guldskon, väntar bara på Van Nistelrooy. I min famn har jag den finaste i världen (Tottis son, Cristian) så jag kunde inte ha mått bättre just nu."
”Om jag kommer tillbaka till landslaget? Just nu vill jag njuta med mig själv, min son och min familj och vad jag har gjort i år. I veckan kommer jag träffa läkare Mariani och efter det får jag värdera olika beslut."


Guldskons ställning just nu:
1. Francesco Totti - Roma - 26 - 2 - 52 p
2. Afonso Alves – Heerenveen – 34 – 1.5 – 51 p
3. Ruud van Nistelrooy – Real Madrid – 23 – 2 – 46 p *

Guldskons tre senaste vinnare:
2006 Luca Toni, Fiorentina, 31 mål
2005 Thierry Henry, Arsenal FC, 25 mål
2005 Diego Forlan, Villareal, 25 mål
2004 Thierry Henry, Arsenal FC, 30 mål

Guldbollens tre senaste vinnare:
2006 Fabio Cannavaro, Real Madrid
2005 Ronaldinho, FC Barcelona
2004 Andriy Shevchenko, AC Milan

Skytteligans tre senaste vinnare:
2006 Luca Toni, Fiorentina, 31 mål
2005 Cristiano Lucarelli, Livorno 24 mål
2004 Andriy Shevchenko, AC Milan, 23 mål

*Ruud van Nistelrooy ligger tre mål bakom Totti, och han har två matcher kvar att spela.
Omgång 37: Zaragoza - Real Madrid (2007-06-10)
Omgång 38: Real Madrid - Mallorca (2007-06-17)
__________________________________________________________________

Grazie Francesco! Tack för allt!

1 comment:

Anonymous said...

Grazie Totti!