Tuesday, February 27, 2007

Totti: Varför jag lämnade landslaget 27/2

Efter Italiens VM-guld i Tyskland så bekräftade Totti att hans medverkan i landslaget var över. Han bestämde sig för att satsa fullt ut på sitt älskade Roma.

"När du har ett fullspäckat schema med matcher och träningar behöver du tid för återupphämtning. Jag valde Roma framför Azzurri, men jag är mycket stolt över att ha haft på mig den italienska tröjan," säger Totti.
Totti har på senare tid blivit kritiserad av lagkamrater och media över hans nekande till landslaget trots att han är i mycket god form och leder skytteligan i Serie A.

"Mitt samvete är rent. Jag försöker inte att helgonförklara mig själv eller försöka inbilla mig själv att jag är bättre än alla andra eftersom jag vann VM-guld. Jag har fört en dialog med landslagsledningen och förklarat att det inte är så lätt att spela fotboll när man har en metallplatta med 11 skruvar i sin ankel."

"Italiens blåa tröja är mycket viktig för mig. Hur som helst, vid detta tillfälle kan jag inte vända ryggen åt Roma, så jag föredrar detta beslut. I vilket fall, mitt förstaval skulle alltid vara Roma."

För nuvarande har han redan satt ett nytt rekord då han är den spelare som gjort spelat mest matcher för Giallorossi. Han är nu uppe i 455 framträdanden. Totti är även Serie A målskytt nr. 1 för tillfället, han är den spelare som gjort flest mål i Serie A bland de just nu aktiva spelarna. 139 mål har prinsen av Rom hunnit med att stänka in så här långt.

"I slutet av min karriär skulle det vara trevligt att ha gjort över 200 mål. Jag har fortfarande fem år att se fram emot, så jag hoppas att kunna fortsätta leverera på denna nivån. Jag kanske inte gör uppåt 20-25 per säsong, men ett mål här och där ska jag kunna klara av," säger han till Sky Italia.

Om Totti ska kunna passera 200-gränsen, gäller det att han skjuter sina straffar i mål framöver. Annars blir det inget att lägga på meritlistan där inte.

"Min dröm är att vinna Champions League med mitt Roma. Jag vet att finalen kommer att utspela sig på Olympico om två år, så det verkar vara ödet att vi kommer få vår revansch på Liverpool, på samma arena, och att jag gör två mål."

1984 såg Il capitano Roma förlora finalen i Europacupen mot Liverpool på plats i publiken. Som en tidigare ultra och Romanista sen barnsben uttrycker Totti en viss skillnad från hans tid i publiken och det nuvarande våldet inom den italienska fotbollen.

"På min tid så gick vi till Curvan för att heja på vårt lag Roma och vi förenade oss med varandra. Nu har de politiska aspekterna blivit en stor del bland fansen, tyvärr. Några är höger- och några är vänsteranhängare. Missuppfattningar förekommer och vissa ståndpunkter är bara vidriga att se, både för oss på plan och för barnen som ska känna sig som hemma på arenorna."

Känns skönt att läsa om Tottis syn på sin egen och Romas framtid, han visar att klubben har potential för de stora cuperna och lojalitet mot sin klubb. Totti framhäver även att han kan spela på topp i ett par år till, inom den italienska toppfotbollen.

En riktig lagkapten, Grazie Francesco!

Källa: Channel4.com

No comments: